Wat zijn de gedragsregels van Zorg Zender?
- Met passie voor zorg ♥ -
Zorg Zender is een uitzend- en bemiddelingsbureau binnen de sector zorg en welzijn. Wij staan voor goed werkgeverschap en willen onze opdrachtgevers kwalitatief goede diensten bieden, waarbij we ons opstellen als actieve partners. We willen ons houden aan de normen en regels zoals vastgesteld door de ABU cao.
Deze regels omvatten fatsoenlijk gedrag als organisatie en het voeren van een verantwoorde bedrijfsvoering. We respecteren onder andere de regels met betrekking tot goed werkgeverschap, arbeidsvoorwaarden, privacy en discriminatiepreventie.
Gedragsregels Zorg Zender
Als onderdeel van ons streven naar goed werkgeverschap willen we een prettige en veilige werkomgeving creëren voor alle mensen die voor en via Zorg Zender werken. De houding en het gedrag van onze medewerkers op de werkvloer spelen hierbij een cruciale rol.
Daarom hebben we gedragsregels opgesteld die zowel voor iedereen die voor of via Zorg Zender werken. Iedere medewerker van Zorg Zender dient bekend te zijn met én te handelen volgens deze gedragsregels.
Naast deze gedragsregels is het belangrijk dat iedereen die voor of via Zorg Zender werkt, zich kan identificeren met onze kernwaarden: vertrouwen, kwaliteit, samenwerken, bevlogen en professioneel.
Hoewel veel van deze regels vanzelfsprekend zijn, vinden we het toch belangrijk om ze toe te lichten.
- Discriminatie
Elke vorm van onderscheid op basis van leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, zwangerschap, seksuele oriëntatie, beperking, medische status, levensbeschouwing, politieke- levens- en geloofsovertuiging, ras, etnische afkomst, nationaliteit, arbeidsduur (voltijd of deeltijd), soort arbeidsovereenkomst (tijdelijk of vast) of enige andere grond is niet toegestaan.
- Ongewenst gedrag
We tolereren geen agressie, (seksuele)intimidatie, (verbaal)geweld, pesten of ander ongewenst gedrag, ongeacht het niveau ervan.
- Alcohol en drugs
Het gebruik van alcoholische dranken en/of drugs tijdens werktijd is ten strengste verboden. Dit geldt ook voor het beginnen van je dienst onder invloed van alcohol en/of drugs en het bij je hebben van alcohol en/of drugs tijdens het werk.
- Roken
Roken is alleen toegestaan na overleg met je leidinggevende op de aangewezen plaatsen en tijdens de daarvoor toegestane momenten.
- Respect
Respecteer de opvattingen, gevoelens en grenzen van anderen, zelfs als ze verschillen van die van jou. Luister actief en met empathie naar anderen zonder hen te onderbreken of te kleineren. Behandel iedereen met beleefdheid.
- Integriteit en privacy
We behandelen vertrouwelijke informatie die we tijdens het werk verkrijgen met zorg. We respecteren de grenzen van anderen, en de privacy van degenen die zorg nodig hebben, moet te allen tijde gerespecteerd worden. Het is strikt verboden om foto´s te maken van cliënten, familie van cliënten en/of collega´s.
- Voorbereiding dienst
Zorg dat je op tijd bent op je dienst. Lees de informatie over de locatie zorgvuldig door voordat je aan je dienst begint. Hierin vind je belangrijke informatie over de afdeling waar je gaat werken. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van deze informatie, zodat je weet welke doelgroep je gaat ondersteunen en welke bijzonderheden er zijn op de groep.
- Professionaliteit
Toon professionaliteit tijdens je werk en volg de geldende richtlijnen binnen de organisatie waar je werkt. Als zich problemen voordoen, meld deze dan en probeer ze binnen de grenzen van je functie op te lossen. We verwachten dat je je altijd beleefd, vriendelijk en klantgericht gedraagt en daarbij open staat voor feedback.
- Privézaken buiten werktijd
Privézaken moeten buiten werktijd worden afgehandeld. Als je een privésituatie hebt die dringende aandacht vereist, overleg dit dan vooraf met je leidinggevende.
- Werktijden/pauzetijden
De werktijden worden bepaald door de opdrachtgever en jij bepaalt of je deze dienst accepteert. Bespreek vooraf met je leidinggevende/collega wanneer je pauze hebt.
- Diensten wijzigen
Als je een dienst accepteert, ga je de verantwoordelijkheid aan om deze dienst te werken. Als je plotseling verhinderd bent en de dienst is niet op korte termijn, kan je een whatsapp sturen naar de planning om te kijken of we vervanging voor je kunnen vinden. Als dit niet lukt, wordt er van je verwacht de dienst zelf te gaan werken.
Als je wegens ziekte niet kan werken kan je ons bellen, zodat we direct kunnen kijken of we je kunnen vervangen en de klant op de hoogte kunnen brengen. Wij zijn van 06.30 tot 23.30 uur bereikbaar, dus meldt dit direct bij ons en de groep waar je moet werken.
- Niet verschijnen op een dienst
Het niet verschijnen op een dienst is voor alle partijen erg vervelend, maar voornamelijk hebben ze op de groep een groot probleem. Zorg dat je altijd goed op de hoogte bent van je planning, zodat je weet wanneer je bent ingepland.
In het geval dat je niet verschijnt op je dienst, zonder dat wij hiervan op de hoogte zijn, zullen wij de reden hiervan intern bespreken en wellicht beslissen om de samenwerking te beëindigen. Wij nemen dit uiterst serieus.
- Hygiëne
Het is belangrijk om er goed verzorgd uit te zien. Zorg voor een goede persoonlijke hygiëne.
- Kledingvoorschriften
Draag schone, verzorgde en representatieve kleding die past bij je functie. Geen blote schouders, geen blote buik en geen te korte rokken. Slippers zijn niet toegestaan en draag geen overmatige sieraden.
- Houd je aan afspraken
Zorg dat je de afspraken vanuit de overdracht goed naleeft en vraag naar de overdrachtsmap, zodat je weet hoe je moet omgaan met bepaalde cliënten en weet welke structuur je moet aanhouden in de dagplanning.
- Conflicten
Bij meningsverschillen of conflicten op de werkvloer, probeer eerst samen tot een oplossing te komen door met elkaar te praten, waarbij iedereen zijn standpunt kan delen. Als dit het probleem niet oplost, meld het conflict dan aan je leidinggevende of teammanager en probeer samen met alle betrokkenen een oplossing te vinden. Behoud altijd respect, luister naar elkaar en laat iedereen uitpraten. Breng ons ook op de hoogte van het conflict, wellicht kunnen we hierin bemiddelen.
- Zelfreflectie
Het is belangrijk dat je na je dienst kan terugkijken op jouw handelen tijdens je dienst. Zelfreflectie betekent dat je jezelf een spiegel voorhoudt om zo stil te staan bij hoe je bijvoorbeeld werkt, welke keuzes je daarbinnen maakt en of je dit de volgende keer weer zo zou doen, welke vaardigheden je inzet en hoe dat voelt.
- Telefoongebruik privé
Mobiele telefoons die niet voor werkdoeleinden worden gebruikt, moeten tijdens werktijd worden opgeborgen. Gebruik van mobiele telefoons voor privédoeleinden is niet toegestaan tijdens werktijd.
- Veiligheid
De opdrachtgever heeft veiligheidsvoorschriften om calamiteiten te voorkomen en het werk ordelijk te laten verlopen. Je bent verplicht om deze veiligheidsvoorschriften op te volgen. Als je een onveilige situatie opmerkt, meld dit dan onmiddellijk aan je collega’s en leidinggevende.
- Klachten
Als je klachten hebt over je werkzaamheden of als je iets wilt delen in verband met de plek waar je staat ingepland, aarzel dan niet om dit met ons te bespreken. We zullen ervoor zorgen dat je klacht of ervaring vertrouwelijk en adequaat wordt afgehandeld en we streven ernaar om je tevredenheid te waarborgen. We hechten veel waarde aan de tevredenheid van iedereen die voor, via of met ons samenwerkt en willen ervoor zorgen dat iedereen werkt in een veilige en prettige omgeving.
- Feedback
Wij vinden het belangrijk om van elkaar te kunnen leren en open te staan voor feedback. Loop je ergens tegenaan of vind je iets juist wel/niet prettig in de samenwerking met Zorg Zender of een medewerker van Zorg Zender. Dan stellen wij het erg op prijs als je dit met ons wil delen, zodat we hiervan kunnen leren en wellicht iets kunnen veranderen. Dit kan je bespreekbaar maken met Bowi Teunissen, zowel telefonisch als per mail. Als je het niet fijn vindt om zaken rechtstreeks met ons te delen, heb je de mogelijkheid om elk kwartaal anoniem een online evaluatieformulier in te vullen. Deze krijg je aangeboden via whatsapp.
Overtreden van gedragsregels
Bij het overtreden van deze gedragsregels zal Zorg Zender in sommige gevallen er per direct voor kiezen om de samenwerking te beëindigen. Wij staan voor vertrouwen en kwaliteit en nemen dit dan ook uiterst serieus.